Online orkest repetitie

Vanaf 3 april 2020 zijn de orkesten online aan het oefenen. Dit is een heel andere beleving dan de normale repetitie.

Hoe gaat dat zo’n online repetitie?
Via Google Drive krijgen de muzikanten opdrachten (huiswerk). Bijvoorbeeld: maak een opname van stukje van Kensington waarin de dynamiek goed te horen is. Of maak een opname van Arcade met daarin een volle klank. De opnames plaatsen de muzikanten weer op de drive. Hier krijgen we persoonlijk feedback op van de dirigent (via whatsapp).
Op de drive staat klaar welke stukken we gaan behandelen tijdens de repetitie. Deze kunnen van te voren geluisterd en geoefend worden. Ook zijn er geluidsfragmenten, zodat we meespelend oefenen.

Online orkestrepetitie

Op vrijdagavond is de online repetitie via Google Meet. Je kan iedereen weer even zien en spreken.

Bij het opleidingsorkest beginnen we met het gezamenlijk spelen van een toonladder. Daarna spelen we mee met een orkestopname. Onze microfoons staan op “mute”. Dit is omdat er vertraging zit op internet. Als we allemaal het geluid aan doen, dan klinkt het ongelijk ook al spelen we wel gelijk. Wat we natuurlijk altijd doen, net als dat we altijd gelijk eindigen.
Voordeel van de “mute” is dat de dirigent niet kan horen of we wel goed spelen. Maar daar heeft hij natuurlijk wat op bedacht. Na het gezamenlijk doorspelen van een nummer, spelen we wisselend een stukje voor. Hier krijgen we dan weer feedback op van de dirigent. Het grote orkest oefent nog per sectie in aparte online bijeenkomsten. De dirigent sluit af met de planning en opdracht voor de volgende week.

Deel van het opleidingsorkest is online aan het oefenen.